Saturday, April 18, 2009

Najib sakit hati

Najib mendapat tamparan seterusnya setelah mendapat tamparan sulung akibat kegagalan beliau memenangi PRK yang lalu di Bukit Gantang dan Bukit Selambau. Kini, Penanti menanti Najib. Mula kedengaran bagaimana Najib berkeluh kesah mengenai pembaziran yang tidak diperlukan akibat daripada PRK Penanti ini.

Sekiranya kes Elizabeth Wong dapat diselesaikan secara baik, mengapa kes Fairuz tidak. Demikian antara persoalan yang bakal dikemukakan oleh pengundi, dan mungkin juga akan digunakan oleh Najib. Najib berasa gundah gulana apabila memikirkan jumlah wang yang banyak perlu dibelanjakan untuk menghadapi PRK nanti.

Selalunya, suasana PRK amat disenangi kaum puak juah UMNO kerana waktu inilah banyak durian runtuh. Projek poster, banner, bunting, kain rentang, dan lain-lain lagi menjadi rebutan. Itu belum mengambil kira projek mee segera yang menelan beberapa juta ringgit lagi.

Namun, setelah mengalami kekalahan sebanyak 4 kali berturut-turut, dan hanya dapat mempertahankana 1 kerusi sahaja, di dalam PRK selepas daripada PRU ke 12, Najib tidak berasa gembira untuk merayai kekalahan seterusnya. Ini akan mencalarkan rekod beliau sebagai PM yang baru.

Belum pernah berlaku dalam sejarah Malaysia, seorang PM baru berhadapan dengan kekalahan di dalam PRK semasa era pemerintahannya. Abdullah memulakan langkahnya dengan cemerlang, walau pun diakhiri secara tidak molek. Begitu juga PM yang terdahulu.

Najib perlu banyak beristiqamah dan menyelam jauh ke dasar lubuk hati yang nurani, apakah langkah yang perlu beliau ambil untuk mengatasi gelombang tsunami rakyat yang mengamuk dan memecah benteng rasional pemikiran pengundi.

Najib sendiri sudah melihat kesan amukan rakyat sewaktu menghadiri sidang Asean yang dibatalkan di Pattaya baru-baru ini. Perlukah Najib mengalaminya sendiri di negara sendiri, hanya Najib yang mempunyai jawapannya.

1 comment:

kekwa66 said...

Najib nak berubah, tapi yg lain tak nak..macam mana? Tu..akhbar utusan meloya tu...tak henti2 mainkan sentimen perkauman! macan mana One Malaysia nak direalisasikan??