Sunday, April 5, 2009

TV3 sentiasa bersamamu dan kafir

TV3 telah menyiarkan menerusi Buletin Utama satu klip video yang memaparkan Anwar berucap di hadapan sekumpulan masyarakat Cina 14 tahun lepas yang mencabar PAS untuk membuktikan kepada masyarakat majmuk bahawa undang-undang Islam boleh ditegakkan di Malaysia.

14 tahun kemudian, Anwar di cop sebagai menjilat ludahnya sendiri apabila telah menubuhkan PR bersama PAS dan PKR. Tempoh tersebut adalah di lihat sudah tentu dapat menyatukan kelompok ini menerusi usahasama yang dicapai menerusi musyawarah yang berterusan dan pemahaman yang diterapkan berkenaan isu ini.

Ianya juga berlaku di dalam BN apabila lewat kini, parti-parti komponen BN telah menyuarakan rasa tidak puas hati secara terbuka di dada akhbar, dan juga semasa pemerintahan Mahathir. Cuma, Mahathir berjaya mengawal keadaan dengan memerintah Malaysia secara kuku besi.

Seseorang berhak untuk berubah ke arah yang lebih baik sekiranya pemahaman yang diperolehinya dapat menangkis salah tanggapan yang terlekat difikiran seseorang sebelum di beri penerangan yang sebenar.

Turut di siar adalah berkenaan Setiausaha DAP Perak, Nga Kor Ming yang berceramah di atas pentas PAS yang di tuduh menghina Al-Quran kerana menyebut ayat Al-Quran secara salah. Harusani, mufti Perak, turut memberi ulasan terhadap orang kafir yang mengucapkan ayat-ayat Al-Quran secara salah.

Di lihat dari sisi lain, langkah penceramah Cina ini dapat mendekatkan masyarakat Cina kepada Islam dan akan memberi kefahaman yang berbeza sama sekali terhadap pandangan umum masyarakat Cina terhadap Islam.

Sekiranya mereka yang hendak berjinak-jinak dengan Islam di ambil tindakan, adakah pihak-pihak berwajib untuk menyebarkan agama Islam di Malaysia mengambil pendekatan serupa sepertimana penceramah Cina ini di dalam mendekati penganut agama lain.

Konotasi kafir yang disiarkan menerusi TV3 juga nampaknya terdapat kecelaruan dikalangan pemahaman umat Islam secara keseluruhannya. Kafir adalah perkataan yang ditujukan kepada pihak yang telah di beri kefahaman mengenai Islam tetapi engkar melaksanakannya.

Adakah masyarakat Cina yang sememangnya tidak di beri penjelasan berkenaan Islam boleh digolongkan sebagai pihak yang kafir, atau perkataan tersebut perlu diarahkan kepada orang yang mengaku dirinya Islam tetapi tidak melaksanakan perintah Allah.

No comments: