Friday, April 3, 2009

Tahanan ISA dibebaskan

Najib yang baru-baru ini telah di lantik sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke enam telah mengambil pendekatan memenangi hati rakyat dengan membebaskan 2 orang tahanan Hindraf di bawah tahanan ISA. Manakala 1 lagi tahanan Jemaah Islamiah Malaysia ( JIM ) turut dibebaskan bersama 3 rakyat asing dan 7 tahanan Darul Islam, menjadikan kesemua jumlah tahanan yang dibebaskan seramai 13 orang.

Tindakan ini di jangka akan memberi ruang untuk BN di bawah pemerintahan Najib memaparkan perubahan sikap dan tindakan yang melambangkan kebaikan hati dan perilaku Najib. Ia juga di jangka akan membuka hati para pengundi India untu menyokong kembali BN di dalam 3 PRK pada 7 hb. April nanti.

Langkah ini sememangnya dinanti-nantikan oleh seluruh rakyat Malaysia yang mencintai keamanan, walau pun segelintir masih berasa syak wasangka kepada tindakan udang di sebalik batu, kerana menjangkakan ini hanyalah sementara. Seusai 7 hb. April, kemungkinan satu operasi besar-besaran akan dilaksanakan, sepertimana operasi Lalang, yang menyaksikan ramai pihak pembangkang di sumbat ke dalam kem Kamunting.

Sekiranya Najib ikhlas, beliau perlu membebaskan semua tahanan ISA, terutama sekali tahanan politik. Langkah ini sahaja akan benar-benar menunjukkan keikhlasan Najib di dalam merubah corak pemerintahan order lama.

No comments: