Tuesday, April 14, 2009

Wisma Putra tidak secanggih mana

Putrajaya, pusat pentadbiran Malaysia, menempatkan bangunan Wisma Putra yang tersergam indah di tengah-tengah bandar yang baru sahaja di beri penaik-tarafan setelah beberapa bangunannya mengalami kebocoran atap.

Kecanggihan Wisma Putra bagaimana pun tercemar apabila sebuah pejabat yang menempatkan kakitangan pengurusan atasan tidak mempunyai prasarana IT yang lengkap. Berdasarkan maklumat dari sumber dalaman, pejabat tersebut mempunyai komputer yang selalu meragam, e-mail yang tidak berfungsi dan mesin faks yang tidak boleh menerima faks.

Bagaimana sebuah jabatan yang penting seperti Wisma Putra boleh mengalami situasi seperti ini, di mana, pegawai tersebut telah berkali-kali melapurkan mengenai kerosakan tersebut tetapi tindakan masih tidak di ambil.

Sekiranya sebuah jabatan yang begitu penting menghadapi masalah asas di dalam perhubungan telekomuniklasi dengan dunia luar, bagaimana pegawai tersebut dapat melaksanakan tugas beliau dengan berkesan.

Amatlah memalukan apabila beliau terpaksa memaklumkan kepada rakan setugas daripada negara lain mengenai masalah tidak dapat dihubungi tersebut. Malaysia melaungkan MSC sebagai hub IT di rantau ini, tetapi Wisma Putra menghadapi masalah yang sangat tidak masuk akal. Waima bangunannya tersergam indah, tanpa perhubungan telekomunikasi yang lengkap, ianya akan mencalar imej duta-duta Malaysia di mata dunia.

No comments: