Monday, April 13, 2009

Bangkok Nak Dharurat

BN di bawah pemerintahan Najib telah menyaksikan bagaimana Bangkok dan Pattaya diistiharkan kawasan dharurat apabila para penyokong Thaksin yang berbaju merah telah menyerbu Pusat Persidangan Asean di Pattaya lalu menyebabkan persidangan tersebut terpaksa dibatalkan. Najib di dalam blognya menulis bagaimana beliau merenung kuasa kebangkitan rakyat yang sangat dahsyat sehingga memalukan Thailand di mata dunia, dan di harap beliau akan menginsafi segala perkara-perkara yang telah berlaku di Malaysia.

Najib sudah tentu tidak sanggup melihat Malaysia mencapai sehingga ke tahap pengumuman dharurat untuk tersedar dari tidurnya. Sekiranya beliau insaf, Najib perlu melakukan rombakan besar di dalam corak pemerintahannya. Rasuah mesti dihapuskan sehingga ke akar umbi, jika mahu memastikan UMNO tidak dikuburkan pada PRU ke 13 nanti.

Sebaiknya, kerajaan gabungan ditubuhkan di mana, kesemua parti melayu bergabung dengan parti-parti lain untuk mengelak kesan kegawatan ekonomi dunia sekarang. Buang yang keruh, ambil yang jernih. Lupakan buat seketika politiking dan tumpukan usaha untuk menjayakan Malaysia.

Rakyat kini celik dan cerdik, serta dapat menilai mana intan, kaca dan permata. Hendaknya, Malaysia dapat mengharungi kegetiran ekonomi ini dengan kesan yang minima.

No comments: