Wednesday, April 29, 2009

Najib jual Islam

Kabinet Najib memutuskan bahawa anak kepada pasangan yang menukar agama yang masih di bawah umur hendaklah dibesarkan mengikut agama asal ibu bapa mereka semasa melangsungkan perkahwinan.

Keputusan kabinet Najib itu dibuat berdasarkan pandangan jawatankuasa khas yang ditubuhkan bagi menyelesaikan kes Pathmanaban atau nama Islam, Mohd. Ridzuan Abdullah, 40.

Jawatankuasa yang dipengerusikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Perpaduan Nasional dan Pengurusan Prestasi), Koh Tsu Koon turut disertai Menteri Sumber Manusia, Dr. S. Subramaniam; Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Jamil Khir Baharom; dan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Shahrizat Abdul Jalil.

Tiga kanak-kanak berkenaan iaitu Tevi Darsiny, 12; Karan Dinesh, 11 dan Prasana Diksa, setahun, yang dibawa memeluk Islam oleh Mohd. Ridzuan pada 12 April lalu dengan menggunakan bukti sijil kelahiran.

Persoalan yang berlegar di minda rakyat kini, adakah kanak-kanak ini akan dibesarkan mengikut fahaman asal Mohd. Ridzuan dan mereka hanya boleh membuat pilihan apabila mencapai umur 18 tahun?

Bagaimana Ridzuan sebagai penganut baru Islam dapat melihat sahaja anak-anaknya dibesarkan di dalam kegelapan apabila Ridzuan sendiri telah menemui cahaya keislaman? Bagaimana beliau hendak menerapkan unsur-unsur dan fahaman Islam sekiranya anak-anak beliau dibesarkan mengikut tradisi Hindu?

Bagaimana sebuah jawatankuasa yang begitu besar tanggung-jawabnya di pengerusikan oleh bukan ahlinya? Apa yang Koh Tsu Koon dan S. Subramaniam tahu mengenai keIslaman berbanding Dr. Hassan Din atau Dr. Haron Din? Mengapa jawatankuasa tersebut idak dipengerusikan oleh mufti negara?

Najib, janganlah esok anda dipersoalkan mengenai perkara ini.

No comments: