Monday, April 6, 2009

Kugan disahkan mati kerana paru-paru berair dan pukulan getah paip

Laporan bedah siasat ke atas Kugan yang di buat oleh sebuah suruhanjaya diumumkan oleh Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan sebentar tadi dan mengesahkan bahawa mendiang meninggal dunia akibat daripada masalah paru-paru berair.

Suruhanjaya tersebut juga mendapati terdapat 45 kesan luka dalam bedah siasat kali kedua, berbanding 22 kesan luka dalam bedah siasat kali pertama. Kesan tersebut terhasil daripada hentakan benda tumpul dipercayai paip getah, dan memburukkan lagi keadaan mendiang yang menghidapi paru-paru berair.

Perbezaan kesan luka tersebut terjadi akibat daripada torehan semasa bedah siasat kali pertama. KPKK membentang hasil siasatan tersebut untuk menjernihkan keadaan di mana isu Kugan telah dijadikan sentimen dalam kempen menjelang pilihanraya Bukit Selambau.

Sayugia, tindakan ini dapat mendiamkan parti-parti politik pembangkang daripada memainkan isu tersebut. Walau bagaimana pun, pihak polis masih lagi boleh dipertikaikan tindakan mereka yang menggunakan kekerasan di dalam mendapatkan maklumat daripada pesalah.

Pihak polis disarankan agar lebih memberi perhatian terhadap kes-kes yang mendesak daripada menghabiskan masa menangkap peserta perhimpunan aman yang dianjurkan oleh pihak pembangkang.

No comments: