Sunday, April 19, 2009

Fairus berhenti, Najib sakit

Fairus, mantan Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, telah mengosongkan jawatannya sebagai ADUN Penanti kerana alasan hendak meneruskan pelajaran. Fairus juga sedia maklum bahawa suatu siasatan sedang dijalankan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ke atas beliau yang melibatkan tuduhan rasuah penyalah-gunaan kuasa di dalam kes lesen kuari di Pulau Pinang.

Seorang pemimpin yang waras di negara maju yang menjunjung demokrasi akan meletakkan jawatan mereka atas dasar prinsip, demi membersihkan segala pertuduhan kepada mereka, agar jawatan mereka yang suci bersih tidak terpalit dengan kekotoran yang di cipta oleh individu. Maka, perletakan jawatan di lihat sebagai satu usaha murni pihak tersebut.

Namun di Malaysia, keadaan tersebut di anggap pelik. Najib meyuarakan bahawa tindakan tersebut bermotifkan politik, maka tidak perlu untuk BN menyertai PRK yang bakal datang nanti. Sememangnya, di Malaysia, jarang kedengaran pemimpin meletakkan jawatan atas dasar prinsip, kecuali Shahril Samad, yang ternyata permata yang bersinar di dalam lumpur.

Di Jepun, Perdana Menterinya silih berganti, namun negara matahari terbit itu masih lagi berfungsi seperti biasa, seolah-olah bergerak secara otomatik. Hanya tanpa arah tujuan daripada seorang ketua, sebuah negara masih lagi bergerak memenuhi kehendak rakyatnya. Orang ramai masih lagi meneruskan kehidupan mereka seperti biasa.

Jadi, apa masalahnya bila Najib berkata demikian, adalah indikasi betapa Najib sudah sakit. Beliau dikhuatiri sakit hati kerana tidak sanggup lagi untuk berdepan dengan satu lagi kekalahan di dalam PRK. Maka, keluarlah kata-kata azimat dari mulutnya, PEMBAZIRAN.

Sejak kebelakangan ini, Najib amat membenci pembaziran, maka akan terselamatlah sebahagian daripada komisen yang di tuduh di terima oleh Najib semasa menjadi Menteri Pertahanan dan mengurus pembelian Scorpene serta Sukhoi, daripada terpaksa dibelanjakan di dalam PRK.

Tahap kesakitan Najib ini tidak pernah di lihat sebelumnya oleh seorang PM baru. Najib ada 3 tahun lagi untuk memulihkan sakitnya, atau sakitnya bakal nazak dan melihat liang 6 kaki bawah tanah menanti BN di dalam PRU ke 13.

No comments: