Thursday, April 23, 2009

Tingkat 4 versi Najib

Mahathir mengecam hebat peranan tingkat 4 semasa era Abdullah memerintah. Sekelompok individu yang dikatakan menduduki tingkat 4 tidak mempunyai apa-apa jawatan di dalam kerajaan atau pun parti politik, mempunyai kuasa penuh untuk menjadi penghubung dengan PM.

Sekiranya tuntutan mereka ini tidak dipenuhi, maka jangan berharaplah dapat berjumpa Abdullah. Begitu sekali kuasa yang berada di tangan mereka, juga tidak perlu diketahui mengenai percaturan politik yang mereka buat demi menjalankan bidak-bidak catur permainan mereka sewenang-wenangnya, wiama orang kerajaan dan menteri sekali pun di bawah kekuasaan mereka.

Kecaman hebat Mahathir dan kekhuatiran beliau bahawa fenomena ini akan berulang di bawah pemerintahan Najib nampaknya berasas. Tingkat 4 kini dikuasai oleh orang baru, namun dengan modus operandi yang sama. Adakah mereka tidak belajar dari sejarah kejatuhan Abdullah yang menyaksikan bagaimana tingkat 4 telah menyebabkannya tersungkur.

Najib ada hanya 3 tahun untuk mendengar dan mengamalkan amanat Abdullah, jangan gunakan order lama sekiranya hendak memastikan kelangsungan UMNO-BN. Amanat tersebut merupakan sesuatu yang ikhlas daripada Abdullah, yang secara peribadinya, masih sayang kepada UMNO.

Andai kata Najib hanya memikirkan bagaimana hendak memenuhkan kantungnya dan Rosmah sahaja, bermakna, teruskanlah dengan agenda tingkat 4 ini, dan tunggu saat kejatuhan di mana UMNO-BN akan terus berkubur dengan order lamanya.

No comments: