Monday, April 6, 2009

Imbas kembali : Kugan, suspek yang mati di lokap polis

Nama Kugan pernah menghiasi dada akhbar suatu ketika dahulu apabila mati dalam tahanan lokap polis. Undang-undang Malaysia menyatakan bahawa seseorang itu tidak bersalah sehinggalah dibuktikan oleh mahkamah akan kesalahan tersebut.

Pesalah ini akan dijatuhkan hukuman yang sewajarnya sepertimana yang termaktub di dalam Perlembagaan, sesuai dengan tahap kesalahan tersebut. Apabila seseorang suspek di tahan reman oleh pihak polis, polis tidak mempunyai kuasa untuk "membelasah" pesalah tersebut, apa lagi sehingga menyebabkan kematian.

Bagaimana perasaan anda sekiranya anda yang menjadi suspek, di tuduh tanpa bukti yang mencukupi dan di dera sehingga anda sanggup membuat sebarang pengakuan terhadap sebarang kesalahan.

Kematian suspek dalam tahanan polis tidak boleh di terima oleh sebarang piawaian sekiranya Malaysia hendak menuju ke arah negara maju. Pihak polis sepatutnya meningkat dan menambah lagi kakitangan forensik dan pegawai penyiasat yang bertauliah untuk menangani kejadian jenayah yang semakin rumit untuk diselesaikan.

Sebagai rakyat Malaysia yang terkenal dengan keamanannya di seluruh dunia, episod ini memberikan gambaran yang sangat tidak baik kepada negara bilamana seluruh dunia menyaksikan sendiri kekejaman polis menerusi klip video yang dimuat-turun ke laman you tube.

Pautan klip video di bawah adalah rakaman terakhir mendiang Kugan di bilik mayat.

http://www.youtube.com/watch?v=uUw7FQ0nEFo"

1 comment:

kamal said...

arrggh!
apa da korang ni.. penjenayah pun korang bela?? padan muka dia la! hindu2 kt msia ni mmg kurang ajar, suma dah naik kepala! rompak sana sini, pecah rumah, baru2 ni gaduh berparang kt kamunting.. ramai melayu kena parang..

seperti semua org sedia maklum, bangsa hindu ni mmg x berapa nak ada otak, bagus jgk polis bunuh diorg awal2.. kalu mmg nak sangat, meh la kita ulangi kembali sejarah 13 mei, kita halau suma hindu dari tanah melayu!!!