Monday, March 2, 2009

Pintu Utama Bangunan Setiausaha Perak Di Tutup

Buletin Utama pada jam 8.00 malam 2 hb. Mac, 2009, telah menyiarkan berita pintu utama bangunan setiausaha Perak akan di tutup pada 3 hb. Mac, 2009. Keputusan tersebut tidak diketahui diarahkan oleh siapa, namun, ini bermakna, sidang tergempar DUN Perak tidak dapat diadakan.

Sayugia diingatkan, BN juga telah memfailkan saman di mahkamah tinggi Ipoh untuk membatalkan tindakan Sivakumar menggantung kehadiran Zambry dan exco-exconya serta membatalkan tindakan Nizar yang memfailkan saman ketidak-sahan Zambry di mahkamah tinggi Kuala Lumpur.

Pada masa kini, kelihatan kehadiran Polis Simpanan Persekutuan di perkarangan bangunan setiausaha Negeri Perak. Pihak polis telah mengeluarkan kenyataan berkenaan kesalahan menyertai sebarang rapat umum dan tindakan tangkap boleh dikenakan.

Episod serang balas ini adalah tindakan terakhir yang diambil oleh BN untuk membatalkan persidangan DUN esok. BN berselindung di sebalik kekuatan polis buat kesekian kalinya. Langkah ini akan dapat menyelamatkan BN daripada menghadapi satu malapetaka yang amat dahsyat, iaitu pilihanraya negeri Perak.

Walaupun langkah tersebut nampak seperti pengecut, namun, ianya berjaya menghalang PR daripada membubarkan DUN. Keadaan politik Perak nampaknya lebih teruk bergolak. Namun, kerajaan Perak seolah-olah telah bergerak secara sendirinya, tanpa mengetahui siapa menteri besar yang sebenar dan siapa yang berkuasa.

Pertelingkahan yang memerlukan campurtangan terakhir dari Sultan Azlan ini di harap akan menuju kepada pembubaran DUN supaya Perak dapat meneruskan agenda pembangunannya dan mengenepikan sebarang politikus yang hanya mengambil kesempatan untuk mempopularkan dirinya.

No comments: