Monday, March 23, 2009

Khairy Bertanding, Ali Melepas

Pemilihan pucuk pimpinan UMNO yang bakal diadakan kelak menyaksikan nama Khairy bersih daripada tindakan tatatertib Lembaga Disiplin UMNO dan membolehkan beliau bertanding untuk merebut jawatan tertinggi di dalam sayap Pemuda UMNO. Legasi Khairy terserlah sekali lagi apabila kesalahan beliau didapati tidak begitu besar untuk dikenakan tindakan tatatertib, hanya sekadar amaran sahaja. Adakah tangan-tangan ghaib berfungsi sekali lagi dengan memaparkan betapa Kahiry seorang yang bersih kerana tidak dikenakan tindakan seperti mana Ali?

Ali bagaimana pun tidak menerima nasib yang sama, bilamana beliau didapati bersalah kerana terdapat agen beliau yang mengamalkan politik wang di dalam strategi Ali untuk memenangi hati perwakilan. Di dalam amalan politik wang parti UMNO, seseorang perwakilan akan di"hadiah"kan perbagai kemudahan seperti wang ringgit, pakej perlancongan, wanita sundal, dan lain-lain lagi yang di anggap bukan sebagai rasuah. Ianya adalah hadiah yang dibolehkan dan hanya didapati bersalah sekiranya terdapat aduan daripada akar umbi kepada Lembaga Disiplin UMNO. Walau pun telah didapati bersalah, pesalah tersebut tidak akan di dakwa oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Terdapat dua undang-undang yang berfungsi di Malaysia, dan acap kali, terdapat pertuduhan terpilih bilamana SPRM hanya diam membisu apabila melibatkan pucuk pimpinan tertinggi UMNO manakala tindakan yang sangat pantas, cekap dan teratur di ambil terhadap pihak lawan. Begitulah resam budaya politik di Malaysia apabila pucuk pimpinan tertinggi negara adalah berkuasa melebihi segala-galanya.

No comments: