Sunday, March 1, 2009

PAC Perak panggil Zambry, Nizar dan Exco



Siapa Menteri Besar Perak sekarang? Nizar atau Zamry? Nizar telah memfailkan di mahkamah tinggi Kuala Lumpur untuk tidak mengesahkan perlantikan Zambry oleh Sultan Perak dan memohon mahkamah tinggi membubarkan DUN Perak diikuti oleh pilihanraya DUN negeri Perak.

Tindakan mengembalikan kuasa penentuan kerajaan mutlak negeri Perak kepada rakyat di lihat sebagai usaha murni untuk menjernihkan keadaan politik yang bergolak pada ketika ini.

Manakala di pihak kerajaan baru BN yang masih tiada ketentuan berkenaan pengesahan perlantikan Zamry sebagai menteri besar Perak, melalui era yang sukar bilamana mereka telah kalah di semua pilihanraya kecil selepas daripada tsunami rakyat pada PRU 12 yang lepas. Mereka tidak sanggup berhadapan lagi dengan sebarang pilihanraya, apalagi DUN sebuah negeri.

Manakala Sultan Azlan yang sepatutnya di lihat sebagai tidak berpihak kepada mana-mana pihak telah melukakan hati rakyat sehingga tidak pernah dalam sejarah pemerintahan beraja negeri Perak, rakyat telah mencerca baginda sultan sehingga memaksa penutupan laman rasmi web Sultan Perak.

Kini, hanya speaker dewan, V. Sivakumar sahaja, yang berkuasa ke atas DUN Perak dan telah pun memanggil sidang tergempar DUN yang bakal diadakan pada 3 hb. Mac, 2009. Menurut agensi berita, Sivakumar memberitahu media di Ipoh bahawa sidang tergempar itu tidak memerlukan perkenan Sultan Perak terlebih dahulu kerana notis 14 hari hanya perlu dikeluarkan persidangan biasa DUN dan bukannya untuk sidang tergempar.

Usul undi percaya kepada pemerintahan Nizar serta pembubaran DUN untuk membolehkan pilihanraya sekali lagi diadakan di Perak akan memihak kepada PR memandangkan kini mereka mempunyai 28 undi berbanding BN yang telah tinggal 21 undi akibat daripada sekatan 18 bulan yang dikenakan kepada Zambry dan 12 bulan kepada 6 exco lantikan Zamry.

Adalah dipercayai rakyat bakal menyaksikan satu lagi pertarungan sengit dalam pilihakraya DUN yang bakal datang, dijangkakan dalam bulan April 2009 nanti. Rakyat kini berkuasa kembali untuk menentukan siapa yang berhak memerintah Perak. Maka, jalankanlah kewajiban yang dipertanggung-jawabkan kepada anda.

Berkaitan hal siapakah menteri besar kini, lihat kepada Undang-Undang Tubuh Negeri Perak yang dengan terang menyatakan bahawa tiada kuasa pun yang diberikan oleh perlembagaan kepada Sultan Azlan untuk memecat mana-mana menteri besar yang telah dilantik. Kuasa tersebut berada di tangan DUN apabila usul undi tidak percaya diadakan lalu Nizar tewas dalam undian. Klausa XVI (4) menyatakan bahawa baginda sultan berkuasa untuk tidak melantik menteri besar bukan pilihannya, tetapi Nizar adalah pilihan baginda sultan yang di lantik pada 8 Mac lalu, yang membawa maksud klausa ini tidak boleh digunakan di sini.

Klausa XVI (6) pula menyatakan sekiranya berlaku suatu keadaan di mana menteri besar telah tidak dapat menguasai dewan secara majoriti, kecuali atas permintaan baginda sultan untuk membubarkan DUN, menteri besar berkenaan dikehendaki meletakkan jawatan.

Peruntukan Perkara XVIII (2) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak, antara lain, menyebut: "Maka Duli Yang Maha Mulia bolehlah memutuskan mengikut timbangannya sendiri pada menjalankan kuasa-kuasa yang tersebut di bawah (sebagai tambahan kepada kuasa-kuasa yang pada menyempurnakannya ia boleh memutuskan mengikut timbangan sendiri di bawah Perlembagaan Persekutuan) iaitu:

(a) Lantikan seorang Menteri Besar,

(b) Keengganan memberi persetujuan kepada satu permohonan bagi pembubaran Dewan Negeri,

maka, bagaimana baginda sultan boleh menggunakan klausa tersebut untuk melantik menteri besar baru apabila Nizar masih menteri besar Perak? Bolehkah dalam suatu masa baginda sultan melantik 2 menteri besar untuk memerintah Perak? Mungkin jika mengikut pangkat dan kekananan, Zambry perlu mengikut kata Nizar kerana Nizar telah menjadi menteri besar selama 11 bulan, manakala Zambry belum pun sebulan. Tak kan bini baru boleh arah bini tua ikut cakap dia. Terbalik juga tetapi pernah berlaku.

Senario terkini melihatkan bahawa DUN dikuasai sepenuhnya oleh PR dengan menduduki 28 kerusi. Nizar tidak perlu meletakkan jawatan. Beliau masih lagi memegang kerajaan dengan 28 DUN berbanding Zambry, 21. Jika tidak diambil kira pergantungan Zambry dan exco-exconya, Nizar dan Zamri adalah seri, 28 DUN masing-masing. 3 DUN lompat perlu menzahirkan dalam bentuk undi untuk menentukan mereka memihak kepada siapa.

Namun, isu speaker dewan yang telah mengistiharkan 2 DUN tersebut kosong tetapi dibantah SPR bakal tercabar dengan saman yang dikeluarkan oleh speaker kepada mahkamah tinggi. Maka, tinggal lagi 1 DUN, yang mana, bakal melihat satu lagi surat perletakan jawatan diterima oleh speaker dewan tidak lama lagi. 3 DUN berkenaan akan menghadapi satu lagi pilihanraya kecil untuk menentukan siapa yang bakal memerintah. Perlu diingatkan bahawa PR memenangi ketiga-tiga kerusi tersebut di dalam PRU 12 yang lalu.

Jika di tinjau mood pengundi terkini, PR boleh menang secara mudah. Akhirnya, mengembalikan kerusi berkenaan kepada PR untuk meneruskan kesinambungan pemerintahan dengan kuasa majoriti 31 DUN kembali.

http://www.malaysiakini.com/news/99303

No comments: