Sunday, March 22, 2009

Bila Zahid Bersuara

Zahid Ibrahim telah mencadangkan kepada DYMM Yang Dipertuan Agong agar tidak melantik Najib sebagai Perdana Menteri Malaysia. Ianya telah mendapat liputan yang meluas di media cetak dan mendapat komen yang pelbagai dari ramai pucuk pimpinan UMNO. Sesuatu yang tak di duga bakal terjadi apabila Anwar dan Abdullah juga telah bertemu di dalam suatu majlis tempoh hari dan diperkatakan bahawa, suatu perbincangan ke arah mewujudkan kerajaan perpaduan sedang dijalankan.

Kenyataan ini telah menyebabkan Zahid di dakwa sebagai "katak" yang tidak mempunyai pegangan oleh Mahathir dan keluar sebagai kenyataan dari seseorang yang dianggap sekutu kepada Anwar. Najib kini berdepan dengan situasi yang amat sukar bilamana terdapat banyak suara-suara yang menentang beliau daripada menerajui Malaysia selepas pemilihan UMNO kelak.

Najib juga mempunyai pelbagai tanggapan serong dari masyarakat yang perlu dibersihkan pada masa yang sama. Namanya terpalit dengan tuduhan kes pembunuhan, komisen yang berjuta-juta, dan pelbagai lagi, termasuklah serangan peribadi kepada isteri beliau, Rosmah. Tidak pernah berlaku di dalam sejarah pemahsyuran seorang Perdana Menteri Malaysia, bakal calon berhadapan dengan begitu banyak kontroversi yang perlu diselesaikan.

No comments: