Sunday, March 8, 2009

Demo anti-PPSMI dihujani gas polis

Perarakan anti-PPSMI yang berlangsung sebentar tadi mendapat tamparan hebat apabila pihak polis simpanan persekutuan menempatkan beberapa trak semburan air di beberapa kawasan berdekatan dengan masjid negara.

Pihak polis telah menyembur air dan gas pemedih mata kepada para pengikut perarakan tersebut yang menyaksikan juga sasterawan negara, A. Samad Said mengesat airmata akibat terkena gas pemedih mata.

Amat memilukan apabila bantahan secara aman serta diperkenankan oleh DYMM Sultan Mizan untuk dihantar kepada baginda di Istana Negara telah dianggap sebagai perhimpunan haram oleh pihak Syed Hamid. Demokrasi tidak ujud di bumi Malaysia, yang wujud hanyalah demokrasi terpilih.

Era kebebasan bersuara telah berkubur di dalam kamus politik negara tercinta ini. Mana mungkin negara yang melaungkan kebebasan bersuara menghalang perhimpunan dan perarakan secara aman, serta diperkenankan oleh pucuk pimpinan negara, menyemburkan air serta gas pemedih mata kepada rakyatnya sendiri.

Sedarlah, kezaliman sebegini akan menambahkan lagi kebencian rakyat kepada pemerintah kini dan akan mempercepatkan lagi proses perkuburan UMNO.

No comments: