Friday, March 27, 2009

Kebebasan Akhbar Di Malaysia

Akhbar di Malaysia telah melalui suatu proses mendewasakan kebebasannya untuk menyiarkan berita melalui perpagai fasa. Terkini, di bawah pemerintahan Abdullah, akhbar di lihat lebih bebas daripada pemerintahan terdahulu. Walau bagaimana pun, usaha tersebut berhadapan dengan batu penghalang apabila Najib yang baru sahaja sehari memegang kerusi Presiden UMNO telah mengamalkan kembali order lama, yang menyaksikan kebebasan suara pihak akhbar di sekat semahunya.

Seolah-olah, ucapan dan pesanan terakhir Abdullah yang disaksikan sendiri secara berdepan oleh Mahathir, tidak membawa apa-apa erti kepada bakal Perdana Menteri yang baru ini. Kekangan terbaru yang dapat di lihat dalam industri surat khabar menunjukkan order lama ini telah mengambil tempat. Harakah dan Suara Keadilan menerima tempiasnya apabila di gantung 3 bulan.

Wartawannya juga di larang daripada membuat liputan di dalam pilihanraya kecil (PRK) yang bakal diadakan pada 7 hb. April nanti. Terkini, permohonan 2 wartawan daripada Harakah untuk mendapatkan kad media daripada Suruhanjaya Pilihanraya Kedah telah di tolak pada mulanya kerana mendapat arahan daripada Kementerian Penerangan agar tidak mengeluarkan sebarang kad media kepada kedua-dua akhbar ini. Warta Darulaman juga menyaksikan wartawannya tidak di layan untuk mendapatkan kad media untuk membuat liputan PRK nanti.

Kepandaian salah seorang wartawan Harakah berhujah menyaksikan hanya permohonan beliau sahaja yang di terima untuk di proses, namun, belum ada kata putus untuk membenarkan beliau untuk bertugas semasa PRK kelak. BN benar-benar mengulangi sikap bobroknya yang sentiasa mengenakan tekanan kepada pihak lawan dan tidak berusaha untuk memenangi hati rakyat dengan berbakti setulus ikhlas yang mungkin, demi kesejahteraan rakyat secara umum.

Kebebasan akhbar yang telus selama ini dengan lantang di laung dan di perjuangkan oleh Abdullah telah dibakul-sampahkan oleh Najib dalam sekelip mata. Akhbar terus menjadi agen parti pemerintah dengan sepenuhnya menghala usaha mereka ke arah memperlekeh dan memperkecilkan keupayaan parti pembangkang di dalam mentadbir negara. Perbuatan memualkan ini akan menjadi duri dalam daging apabila rakyat sendiri akan menjadi bosan dengan retorik yang dimainkan. Janganlah suatu hari nanti, para pembaca akhbar beralih arah dan tidak lagi akan mempercayai sepenuhnya segala berita yang disiarkan oleh media kerajaan ini.

No comments: