Tuesday, March 24, 2009

3 Polis Cedera Terkena Balingan Objek Di Bukit Selambau

Buletin Utama melapurkan 3 anggota polis tercedera akibat daripada balingan objek oleh para penyokong Parti Keadilan Rakyat semasa usaha polis menyuraikan perhimpunan haram yang berlangsung di Bukit Selambau, serta dihadiri oleh Anwar semalam. Diberitakan juga sebuah pondok MCA di serang oleh sekumpulan penyokong yang lain selepas daripada kejadian tersebut.

Imbas kembali kepada kejadian di mana, anggota askar telah divideokan dalam keadaan melalui suatu bentuk siksaan yang boleh dikatakan sangat kasar, didapati anggota tentera kita telah bersedia untuk bertempur dan bersedia pada bila-bila masa demi mempertahankan kedaulatan negara. DYMM Yang Di Pertuan Agung menjadi tonggak kepada Angkatan Tentera Malaysia (ATM), bersiap siaga sentiasa.

Sekiranya 3 anggota polis yang tercedera hendak dijadikan kayu ukuran, bagaikan langit dengan bumi. Setiap anggota yang menyertai pasukan keselamatan perlu menerima hakikat bahawa pekerjaan yang diceburinya datang berserta dengan halang rintangan dan berbahaya, dan adakalanya boleh meragut nyawa.

Kejadian di Bukit Selambau bolehlah dikategorikan sebagai asam garam di dalam perkhidmatan kepolisan dan tidak perlu diperbesar-besarkan sehingga menjadi tajuk utama di kaca television. Adalah lebih berfaedah sekiranya masa tersebut disiarkan mengenai kejayaan negara mengharungi ribut ekonomi yang sedang melanda negara ini. Apakah langkah-langkah yang telah berjaya dilaksanakan serta siarkan mereka yang telah berjaya dan mengecapi nikmat kejayaan tersebut.

Acapkali yang kedengaran adalah berbilion-bilion wang diperuntukkan ke arah membasmi kemiskinan dan peruntukan kewangan untuk industri kecil dan sederhana, namun tiada yang boleh dipertontonkan kepada rakyat dalam bentuk kejayaan individu atau pun kumpulan.

Media Malaysia perlu menjadi pencetus massa dengan mempelopori kaedah terbaru ini. Perbanyakan berita yang menjulang kejayaan rakyat Malaysia, walau sekecil mana sekali pun kejayaan tersebut, agar dapat menjadi inspirasi kepada mereka yang lain untuk berusaha dengan lebih gigih, demi mengubah taraf kehidupan mereka.

Tidak perlulah menyiarkan berita polis di timpa balingan objek, polis menyemburkan air dan melepaskan gas pemedih mata, keganasan FRU memijak-mijak rakyat Malaysia di hadapan Masjid Negara dan lain-lain lagi berita seumpamanya.

No comments: