Thursday, March 26, 2009

Khairy Jamaluddin Ketua Pemuda UMNO Baru

Khairy Jamaluddin telah memenangi kerusi Ketua Pemuda UMNO mengalahkan Mukhriz Mahathir dengan majoriti yang besar. Pemilihan perwakilan ini menampakkan bahawa mereka tidak mengambil kira dasar yang telah dikeluarkan oleh Lembaga Disiplin Parti yang membebaskan Khairy atas dasar, jumlah wang yang terlibat adalah tidak begitu besar sehingga membolehkan beliau dikenakan tindakan sebagaimana Ali Rustam.

Walau pun demikian, perlu diingatkan, jumlah wang tidak timbul, tetapi perbuatan yang menyogok perwakilan tersebut yang perlu di lihat. Sekiranya seorang Ketua Pemuda yang terpilih adalah atas dasar politik wang, bolehlah dikatakan bahawa pemilihan tersebut adalah atas dasar rasuah, di mana, wang bertukar tangan, tidak kira berapa sekali pun jumlahnya. Seorang pemberi rasuah telah di angkat untuk mengetuai sayap pemuda, suatu jawatan yang menjanjikan kepada kuasa yang lebih besar di masa hadapan kelak.

Pemimpin sebeginilah yang telah di beri amaran oleh Mahathir Mohammad agar dijauhi, sekiranya terpilih, bakal membawa kemusnahan yang besar kepada UMNO dan mempercepatkan lagi proses pengebumian UMNO di persada politik tanah air. Nampaknya, perwakilan UMNO lebih berkiblatkan kepala Agung, seperti mana laungan mereka untuk mempertahankan institusi beraja.

No comments: