Monday, March 2, 2009

PPSMI, 7 Mac 2009

Bahasa jiwa bangsa. Bagaimanakah jiwa sesuatu bangsa dapat dihayati? Salah satunya adalah melalui bahasa. Di Malaysia, Bahasa Malaysia telah dikesampingkan dalam melonjak bahasa tersebut sebagai bahasa utama sepertimana termaktub di dalam perlembagaan yang menyatakan bahawasanya Bahasa Malaysia adalah bahasa rasmi.

Salah satu sejarah yang merobek kedaulatan bahasa masa kini adalah Pengajaran Pembelajaran Sains dan Matematik ( sepatutnya di tulis ilmu hisab) di dalam bahasa Inggeris (PPSMI). Kesan 6 tahun PPSMI dilaksanakan telah di terjemah kepada penurunan gred markah terbaik ke tahap yang tidak pernah di lihat.

Jika diamati, keunggulan sesuatu negara itu tidak terletak kepada kemampuan rakyat mereka berbahasa inggeris atau pun belajar mata pelajaran penting di dalam bahasa asing. Contoh terdekat adalah Indonesia dan Thailand. Kedua-duanya menggunakan bahasa ibunda mereka. Begitu juga jika kita melihat jauh sedikit, seperti Korea, Taiwan, China, Jepun, India dan Pakistan. Ada di antara negara-negara ini telah pun begitu maju sehingga dapat melancarkan satelit ke angkasa.

Mengapakah kita telah mencarca-merbakan minda dan keupayaan anak bangsa Malaysia kita menguasai Ilmu Hisab dan Sains di dalam bahasa ibunda mereka? Kita hanya memerlukan segelintir orang kita untuk mempelajari apa-apa sahaja bentuk ilmu sains di negara luar, dan pulang mencurah bakti ke negara kita dengan menterjemahkannya ke dalam bahasa ibunda lalu diajarkan kepada mahasiswa kita.

Kita hanya perlu belajar bahasa Inggeris sebagai mata pelajaran bahasa pilihan, yang antara lain, akan juga menyenaraikan lain lain bahasa sebagai pilihan pelajar. Maka, bahasa ibunda akan menjadi bahasa pencipta kelak apabila kita telah dapat melahirkan seramai mungkin saintis yang berupaya menjana kajian yang terbaik menerusi sains dan berjaya juga mencipta nama-nama baru di dalam bahasa ibunda untuk diketengahkan kepada masyarakat sains dunia. Seperti mana Jepun yang dapat menguasai dunia menerusi ekonominya.

Pada 7 hb. Mac, 2009 nanti, akan menyaksikan gelombang amokan bangsa Melayu yang sudah tidak tertahan dengan tahap penindasaan dan penganiayaan yang dihasilkan oleh PPSMI. Kerajaan harus mendengar suara hati rakyat. Ianya tidak berkesan, namun mengapa harus diteruskan. Adakah kerana ingin mengisi kantong beberapa kroni yang berjaya menghasilkan buku-buku PPSMI, lalu jeritan batin rakyat tidak dipedulikan? Semuanya seolah-olah berkisar disekeliling wang ringgit. Perjuangan bangsa di pijak dan di injak-injak seolah-olah tiada nilainya langsung di mata pemerintah.

Pemerintah merasakan bahawa ini semua akan diperbetulkan secara tabie apabila, lama kelamaan, rakyat hanya mendiamkan diri dan pelajar-pelajar dapat mengikuti sepenuhnya pengajaran tersebut seperti mana yang di rancang oleh mereka. Sedarlah, ini hanyalah khayalan Si Luncai.

No comments: