Wednesday, March 4, 2009

Mahkamah benar perintah larang sidang dewan

Mahkamah Tinggi Ipoh hari ini melarang Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V Sivakumar daripada mengadakan sebarang sidang DUN yang tidak sah. Pesuruhjaya Kehakiman, Ridwan Ibrahim membuat keputusan tersebut dalam kamarnya ekoran permohonan yang dibuat oleh Menteri Besar, Zambry dan enam exconya.

Permohonan tersebut difailkan pagi ini dan didengar dalam kamar pada jam 2.30 petang. Ridwan membuat keputusannya mengikut Seksyen 44 Akta Akta Relif Spesifik. Zambry dan anggota exco tersebut diwakili oleh peguam Firoz Hussein Ahmad Jamaluddin, Hafarizam Harun, Abu Bakar As Sidek, Cheng Mai, Badrulhishah Abdul Wahab, Faizul Hilmy Ahmad Zamri dan Zaireen Zainal.

Sivakumar pula diwakili oleh timbalan penasihat undang-undang negeri, Zulqarnian Hassan ekoran keputusan mahkamah pagi ini bahawa Speaker tidak boleh diwakili oleh peguam persendirian. Perintah mahkamah itu tidak mempunyai had masa dan hukumannya akan diputuskan kemudian jika dan bila Speaker mengadakan sidang berikutnya yang dianggap tidak sah.

Walau bagaimana pun, keputusan yang di capai pada jam 2.30 petang itu agak terlambat kerana DUN Perak telah bersidang di bawah sepohon pokok dengan meluluskan 3 usul antaranya usul undi percaya kepada pemerintahan Nizar sebagai menteri besar dan usul pembubaran DUN yang akan dipersembahkan Nizar ke bawah duli Sultan Azlan.

Perak akan meyaksikan pergelutan kes saman-menyaman yang bakal mengeruhkan lagi suasana bercelaru politik di sana. Sekiranya usul yang diluluskan tersebut diperkenankan Sultan Azlan, maka, kita akan menyaksikan satu lagi pilihanraya DUN untuk negeri Perak. Di harap agar Sultan Azlan mempelajari sesuatu daripada tragedi yang lepas dan bertindak adil dengan tidak menyebelahi mana-mana pihak.

No comments: