Thursday, April 22, 2010

Poligami "Haram"

Seluruh Melaya telah tahu Bung Mokhtar dan Zizie Eizette telah berpoligami, tahniah diucapkan. Cuma yang dihebohkan kini, poligami mereka tidak sah dari segi undang-undang Islam pentadbiran Selangor.

Poligami "haram" ini berlaku kerana undang-undang berkenaan berkehendakkan persetujuan rasmi dari isteri pertama, yang tidak diperolehi oleh Bung dalam hal ini.

Di Perlis, Shahidan telah memansuhkan keperluan persetujuan tersebut, dan Perlis juga mengalu-alukan sesiapa yang hendak berpoligami menjalankan syariat berkenaan berkunjung ke sana.

Secara tidak langsung, ianya mengelak dari pasangan bernikah di negara jiran dan mengurangkan pengaliran wang keluar negara.

Inilah yang peliknya. Allah s.w.t. membenarkan poligami sehingga empat kerana Dia mengetahui sifat diri seorang lelaki. Walaubagaimana pun, Dia juga berfirman, para poligami ini tidak akan dapat berlaku adil, sehebat mana sekali pun mereka cuba berlaku adil.

Sejarah juga menyaksikan, para nabi dan rasul juga mengamalkan poligami. Naluri diri manusia lelaki sememangnya berkehendakkan belaian seorang wanita sentiasa.

Hikmah disebaliknya pula, akan lebih ramai ummah Nabi Muhammad s.a.w. lahir ke dunia ini secara sah.

Kenapa perkara yang terang-terangan dibolehkan oleh Allah s.w.t. disusahkan dan ditokok-tambah pula syarat-syaratnya. Bukankah Islam sudah sempurna.

Perkara-perkara yang terang-terangan diharamkan seperti arak, judi dan zina, dipermudah dan dibolehkan pula.

Selama 50 tahun Malaysia yang mengaku berdaulat dan Islam sebagai agama rasminya tidak membawa sebarang makna sekiranya munkar terjadi berleluasa.

Kita Prihatin adalah satu slogan yang tidak kena pada tempatnya. Didiklah diri-diri Islam yang lahir bagaikan sehelai kain putih ini untuk menghayati Islam sebaiknya.

Sediakanlah persekitaran yang berwadahkan Islam, bukan budaya hendonisma yang bersepah merata-rata.

Maka, jangan disalahkan anak muda dan mat rempit apabila bayi bertaburan di merata-rata. Najib pasti akan di soal di hadapan neraca, apa yang telah dibuatnya.

Poligami "haram", simpan perempuan "halal". Karaoke GRO "halal".

Subhanallah. Malaysia BOLEH!

No comments: