Saturday, April 24, 2010

MP/ADUN mati untuk pembangunan

Sesebuah kawasan di Malaysia akan melihat kadar pertumbuhan pembangunannya akan naik mendadak apabila pilihanraya kecil diadakan, akibat kekosongan kerusi berkenaan selalunya kerana kematian penyandangnya.

Pada masa itu, seluruh jentera BN akan berkampung dan berpesta di mukim tersebut, di samping menabur pelbagai projek segera untuk memikat hati para pengundi.

Konsep BN ini telah diguna-pakai sejak sekian lamanya, tanpa mendapat pandangan kritikal dari rakyat berkenaan kaedahnya.

Betapa berjuta-juta ringgit wang rakyat telah dikorbankan demi me"rasuah" para pengundi, di samping meng"kaya"kan kroni-kroni mereka yang memperolehi projek tersebut.

Tanpa segan silu, semalam di televisyen, Aziz Sheikh Kadir telah memaklumkan bagaimana sebatang jalanraya sepanjang 1.6 km tidak dapat di bina oleh Kerajaan Selangor, walaupun peruntukan telah di beri.

Beliau menyatakan, BN sahaja yang dapat berbuat demikian atas dasar perihatin kepada pekerja-pekerja estet yang kelihatan berseri-seri muka mereka, menghamburkan ucapan terima kasih kepada Aziz.

Umum ketahui, selagi kerajaan persekutuan di pegang oleh BN, kerajaan negeri di bawah PR tidak di beri bantuan kewangan seperti sebelumnya, malah di sekat.

Dengan kewangan yang terhad, sudah tentu projek pembangunan juga turut terjejas.

Cuma yang menjadi persoalannya, selama 50 tahun BN memerintah kawasan estet tersebut, kenapa baru sekarang jalan sejauh 1.6 km itu dapat di bina?

Terbaru, Najib menjanjikan RM50,000 kepada bekas peneroka Felda Sg Buaya, dalam bentuk tunai sebanyak RM1,000, manakala bakinya dalam bentuk bank draf.

Baki untuk mencukupkan jumlah pampasan yang dianggarkan melebihi RM160 ribu untuk seorang peneroka akan di beri, dengan syarat, BN menang di Hulu Selangor.

Peruntukan tersebut adalah daripada kerajaan persekutuan, dalam lain makna, wang rakyat.

Diri sebeginikah yang wajar di angkat sebagai pejuang tulin rakyat?

Nampaknya, kalau rakyat hendakkan kemajuan, doakanlah selalu agar MP atau ADUN kawasan mereka mati cepat!

No comments: