Tuesday, July 7, 2009

GLC Komisyen

Proton baru-baru ini memperkenalkan skim tukaran kenderaan dengan model baru keluarannya. Sesiapa yang menukarkan kenderaan sedia ada kepada model Proton akan di beri penawaran sebanyak RM5,000.00. Kini, terdapat 15,000 kenderaan terpakai dalam simpanan Proton di dalam proses pelupusan.

Menerusi sumber terdekat, UEM telah berjaya memperolehi 3,000 unit untuk dilupuskan. Amat dikesali pula, bilamana kenderaan-kenderaan ini yang di beli pada harga RM500 akan di lelong secara tender terbuka dengan jangkaan keuntungan pada kadar purata sebanyak RM500. Keuntungan atas angin sebanyak RM250,000. Suatu angka yang boleh dibanggakan apabila tidak perlu bersusah payah mengeluarkan peluh kering.

Walaubagaimana pun, terdapat satu lagi bidaan daripada syarikat persendirian pada harga yang sama kepada Proton dengan tujuan mewujudkan industri kecil hiliran menerusi operasi kitar semula besi-besi kereta terpakai ini untuk dileburkan dan di jual semula kepada Proton pada kadar yang berpatutan.

Objektif syarikat ini lebih murni kerana ia menyediakan peluang pekerjaan kepada rakyat negara ini dan menjana kitaran ekonomi setempat. Sekiranya langkah ini didapati lebih menguntungkan, Proton seharusnya memberikan lebihan stok keretanya kepada syarikat persendirian ini.

No comments: