Thursday, July 23, 2009

Potongan (snippet ?)

Saudara Mola

Anda menyarankan agar nama halaman maya ini, iaitu X dAk AkAi, di ubah kerana penggunaan ayat-ayat seperti ini akan menjadi ikutan pelajar-pelajar zaman sekarang. Buat pengetahuan saudara, penggunaan ayat-ayat di atas adalah suatu olahan abstrak, yang mempunyai keseniannya yang tersendiri. Sekiranya seni tidak dibenarkan bercambah, maka, kreativiti juga akan terhenti.

Banyak pihak perlu melakukan sesuatu terhadap jenama barangan mereka seperti Celcom Xpax, FedEx dan lain-lain jenama yang melanggar nahu dan pengejaan bahasa hanya untuk memenuhi kehendak saudara.

AP (Automotive Permits)

Rakyat marhain mempunyai tanggapan bahawa di dalam isu AP, pemegang AP adalah penyangak yang menyonglap wang rakyat. Sebenarnya, penyangak yang paling besar dan bernombor wahid di dalam kes AP ini adalah pihak MITI sendiri! Beberapa pegawai yang berkepentingan telah memainkan peranan mereka dengan memastikan AP berada di bawah kekuasaan mereka dengan berselindung di sebalik nama pemegang AP.

PPSMI

Kerajaan yang demokratik perlu membenarkan rakyatnya membuat pilihan. Walaubagaimana pun, apa yang penting bukanlah akta atau perancangan, yang pastinya sangat canggih semasa dibentangkan kepada jemaah menteri, tetapi perlaksanaan dan perkakasan yang diperlukan untuk memastikan sistem pembelajaran Malaysia berjaya.

Jerebu

Kuala Lumpur di landa jerebu untuk ke sekian kalinya. Persidangan demi persidangan dihadiri oleh menteri alam sekitar rantau Asean dan banyak keputusan telah dikeluarkan. Asean perlu menyediakan penyelesaian secara percuma kepada Indonesia sekiranya benar-benar ingin menghapuskan gejala ini. Pembakaran terbuka adalah satu-satunya kos terendah untuk membaik-pulih kawasan pertanian yang ada sebagai pilihan petani di sana.

Asean perlu mendapatkan dana daripada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan menyediakan mesin dan peralatan secara percuma kepada pengusaha tanaman agar tidak lagi membakar ladang mereka atau pun hutan yang hendak di teroka. Hasil sampingan daripada bahan buangan penerokaan ladang atau pembersihan kawasan ladang sedia ada mesti di tukar kepada suatu produk kitar semula yang mempunyai nilai dagangan untuk mengimbangi kos operasi mesin-mesin tersebut.

No comments: