Friday, July 31, 2009

Desir Kata (Sound Bite?)

Desir kata (bahasa Inggeris: sound bite) merupakan frasa pendek atau ayat yang menangkap maksud yang cuba disampaikan oleh pengucap. Saat-saat dalam dialog atau monolog ini mudah diingati oleh pendengar dan menjadi mesej kepada apa yang cuba disampaikan oleh pengucap. Desir kata terjadi kerana kehendak orang ramai mahu meringkaskan maklumat yang semakin banyak diterima pada masa sekarang.

Takziah kepada Permatang Pasir

Al fatihah.

Saya ingin mengucapkan takziah kepada keluarga Hamdan Abdul Rahman, semoga rohnya dirahmati oleh Allah s.w.t.

Pilihanraya Kecil (PRK) Permatang Pasir

Malaysia akan menyaksikan satu lagi PRK yang akan diadakan di Permatang Pasir, berikutan kekosongan kerusi tersebut setelah penyandangnya, Hamdan Abdul Rahman kembali ke rahmatullah. Isu ISA pasti akan dimainkan, dan lebih memburukkan keadaan, sekiranya perarakan aman anti-ISA dan pro-ISA yang bakal berlangsung esok berakhir dengan tragedi berdarah, ianya akan di pukul canang dan digunakan sehingga ke tahap maksima untuk menunjukkan kezaliman yang tercetus dari dasar pemerintahan kerajaan sekarang.

Kesalahan Malaysia

Kini, isu ISA turut dicanangkan oleh media maya, termasuklah oleh Che Det. ISA adalah satu bentuk akta draconian yang diwujudkan untuk menangani masalah ancaman kepada keselamatan negara pada masa tersebut, di mana pihak komunis telah cuba untuk mengambil alih pemerintahan Tanah Melayu setelah Jepun kalah dalam peperangan dunia kedua. Namun, ISA kini digunakan untuk menangkap pihak pembangkang dan digunakan kepada mereka yang bersuara lantang memperjuangkan kebebasan dari nepotisma, kroninisma, kebejatan perundangan dan lain-lain isu yang menyebabkan kerajaan kini mendapat tanggapan yang serong daripada rakyat.

Masyarakat Madani

Salah satu contoh masyarakat madani yang pernah tercatat di dalam lipatan sejarah adalah penduduk kota Baghdad di bawah pemerintahan Khalifah Harun Al Rashid. Pelbagai bangsa bernaung di bawah payung Islam yang telah mencipta masyarakat madani, di mana, limpahan dari keberkatan masyarakat di kota Baghdad mengamalkan cara hidup Islam, telah menghasilkan kekayaan yang melimpah-ruah serta menjadi pusat sains dan teknologi pada zaman tersebut. Baghdad adalah pusat penyebarab terpenting ilmu pada abad itu, bilamana, Baghdad di serang oleh tentera Monghul, sungai Baghdad bertukar menjadi hitam akibat daripada buku-buku yang dicampakkan ke dalam sungai tersebut oleh tentera Monghul.

No comments: