Tuesday, July 21, 2009

PPSMI diulangi

Setelah kerajaan bercadang memansuhkan PPSMI, tiba-tiba kedengaran suara-suara yang menangisi kematian PPSMI serta mencadangkan agar kerajaan mempertimbangkan semula keputusan tersebut. Di samping itu juga, Kementerian Pelajaran telah membuka nombor talian cadangan atau pun aduan berkenaan PPSMI untuk menerima pendapat orang ramai berkenaan langkah pemansuhan ini.

Kerajaan nampaknya masih tidak mempelajari daripada sejarah mengenai menukar semula keputusan yan telah dicapai oleh jemaah menteri, tanpa mengambil kira kos tenaga, masa dan duit ringgit yang telah dikeluarkan untuk memansuhkan PPSMI. Kini, apabila kerajaan membuka talian cadangan dan aduan tersebut, langkah ini di lihat seperti hendak menghidupkan semula PPSMI, tetapi dalam bentuk lain.

Rakyat, sayugia, janganlah dipersalahkan apabila berbicara bagaimana struktur dan perjalanan Kementerian Pelajaran bertukar angin apabila kementerian tersebut menerima menteri baru. Rakyat juga akan terpalit dengan konotasi negetif apabila akan mengaitkan sebarang langkah penukaran PPSMI kepada perancangan menteri baru untuk menjadikan isu ini sebagai mesin mencetak duit.

Bayangkan, kontrak buku baru yang bakal keluar. Adakah buku lama tidak lagi relevan? Adakah perlu matapelajaran baru, yang bakal menyaksikan Bahasa Inggeris digunakan sepenuhnya di dalam matapelajaran tersebut? Kita hanya dapat melihat dan menjadi penyokong pinggiran, di mana, kebanyakan kata putus akan ditentukan oleh pihak jemaah menteri. Maka, rakyat sekali lagi akan memerhatikan tingkah laku menteri pelajaran baru, samada langkahnya sebagai pahlawan, atau pun langkahnya sumbang.

1 comment:

mola said...

Sdr tuan punya xdakakai, boleh tak tolong jangan dipopularkan penggunaan ejaan seperti yang sdr gunakan tu. Untuk makluman sdr, ejaan gila menggunakan huruf besar dan kecil berselang-seli tu sudah mula menjadi ikutan anak bangsa kita di sekolah, Tahun 1 lagi. Saya sarankan, kalau tak nak bersama mendaulatkan BM kita jangan pula merosakkannya. cikgu.