Tuesday, August 4, 2009

Penguat kuasa belasah pesalah

Ronnie Klassen telah menyiarkan satu video di halaman blognya yang memaparkan aksi beberapa anggota penguat kuasa sedang membelasah pesalah di suatu tempat yang tidak diketahui. Rakaman tersebut menunjukkan bagaimana pesalah ini di tendang terajang serta di sepak dan disebat bertalu-talu oleh anggota penguat kuasa kerana kesalahan yang disyaki mengganggu isteri orang.

Sesetengah pihak mungkin akan menyatakan cara ini zalim, maka, segala pengetahuan berkenaan dengan forensik sains perlu digunakan (berbanding kekerasan) untuk membuktikan kesalahan tersebut. Bayangkan dengan statistik jenayah yang meningkat setiap hari, tidak mungkin mana-mana agensi penguat-kuasa dapat menyelesaikan kes-kes tersebut dalam masa yang singkat.

Bayangkan pulak, di suatu lagi senario, bagaimana pihak penguat kuasa mendayu-dayu dengan penuh diplomasi, bertanyakan orang yang disyaki samada dia bersalah atau tidak, di hadapan seorang peguam yang di bayar dengan wang yang begitu banyak, terpaksa dilepaskan kerana pihak penguat kuasa tidak mempunyai cukup bukti. Wal hal, kalau di tanya kepada sesiapa pun yang berkecimpung di dalam dunia bawah tanah samada orang yang disyaki berkenaan bersalah, sememang pun orang tersebut terkenal dengan kegiatan jenayahnya.

No comments: