Wednesday, August 5, 2009

AP diulangi

Saya terpanggil untuk menukilkan luahan yang saya terima menerusi email untuk tatapan pembaca setia X dAk AkAi.

Soalan2 yang MITI telah membisu untuk kesekian lamanya…

  1. Kenapa telah terbukti dengan jelas bahawa audit yand dijalankan oleh Earns and Young pada 2008, 70 syarikat pemegang AP terbuka menyalahgunakan permit mereka dengan menjual kepada pihak ketiga masih terus di berikan permit ap pada 2009, berbanding hanya 19 sahaja yang benar2 berniaga.
  2. Kalau dahulu kita mengatakan tiada bukti mengatakan syarikat pemegang ap menjual ap sekarang bukti terbentang hitam dan putih. AP lagi di tunggu laksanakanlah tugas dan tanggungjawab.
  3. Sebanyak 25,000 permit ap terbuka telah di berikan kepada syarikat2 ini, bermakna telah terdapat lebih kurang 19,000 ap yang telah di cairkan dengan jumlah nilainya kesemuanya sekitar RM786,000,000 dokumen kerajaan telah di salah gunakan oleh pihak2 ini. Jumlah ini tidak memberikan perkembangan dan manfaat ekonomi kepada Negara tetapi hanyalah di consume oleh 70 orang/syarikat. Bayangkan betapa banyak penjanaan ekonomi dan peluang pekerjaan dapat di jana sekiranya jumlah ini dapat di manfaat atau di laburkan kepada perniagaan yang betul.
  4. Soalnya sekarang tanyalah kenapa ada pihak2 yang suka atau mempertahankan system dan fenomena ini. Orang politik selalu dan sering dipersalahkan apabila selahlaku rasuah berlaku, tetapi pernahkah kita fikir orang2 politik atau lebih spesifik pak menteri sendiri juga telah di tipu oleh pegawai2 kerajaan di dalam MITI yang secara senyap2 mempertahankan system ini. Orang2 inilah yang sebenarnya menjadi musuh dalam selimut yang mengaut keuntungan dengan membantu dan bersubahat dam penjualan permit2 ap tersebut.
  5. Sekiranya perkara ini di bahaskan di dalam parlimen, apa yang pak menteri boleh jawab kerana apa2 informasi ke pak menteri juga diberikan tidak tepat dan misleading. Pak menteri sekadar bercakap ap yang pegawai2 mereka tekskan untuk bercakap. Dan kalau kena tembak pun pak menterilah di parlimen. Pegawai2 MITI senyum dan ketawa sahaja kerana dalang selalunya terselamat. Pak menteri hanya berfikir pegawai2 ini hanya menurut perintah walhal merekalah boss yang sebenarnya ha ha..
  6. Kalau di fikirkan kembali dengan dana sebanyak lebih RM700juta setahun dan di kumpulkan selama mana ap telah di anugerahkan kepada golongan ini, jumlah dana kerajaan yang telah di jual terkumpul sebanyak RM14 billion…Wah ini lebih dari cukup untuk orang melayu buy over seluruh industry otomotif di Malaysia ini. UMW, Honda Malaysia, Daimler Crysler Malaysia, Tan Chong Nissan,bla bla dangan sekali ngap sahaja kita boleh kuasai. Bangang bin tak da akai…

No comments: