Sunday, November 8, 2009

Protong Saga

Di Terengganu, negeri yang kaya dengan minyak, kereta Proton di sebut Protong. Kalau di buang "r", bunyi Potong. Potong Saga; lebih kurang membawa maksud, buangkanlah karenah dan birokrasi yang lepas-lepas (Saga-bukan yang bermakna buah).

Proton menjadi perdebatan di blog Tun Mahathir, dengan pelbagai-bagai isu diketengahkan; daripada tahap kualiti kenderaan berkenaan, sehinggalah kepada perkhidmatan lepas jualan. Tuntas, Proton masih perlu dikemas-kinikan, baik dari segi rekaan, mahu pun dari segi pentadbiran.

Sebagai sebuah kenderaan nasional, Proton dapat dimaafkan pada permulaan ianya beroperasi, kerana tahap awal kemasukan ke industri kereta, sudah tentu ia akan berhadapan dengan pelbagai kerumitan dan permasalahan. Namun, ianya tidak harus dibiarkan sedemikian untuk sekian lama. Penambah-baikan perlu dari masa ke semasa, sehinggalah Proton dapat berdiri dengan sendirinya selepas tahun 2015, bilamana, "tongkat" yang diberikan kepada Proton di tarik balik.

Pada masa ini, kualiti dan tahap pengurusan Proton sewajibnya mencapai tahap pengeluar kenderaan utama dunia, seperti Toyota, Honda, Kia dan seangkatan dengannya. Sekiranya tahap tersebut masih tidak tercapai, janganlah kita tangisi apabila Proton terpaksa di jual kepada pihak asing untuk memastikan nama Proton masih menjalar di jalanraya.

Pelajari iktibar Rover yang diambil-alih oleh German, kehilangan permata Britain ini ditangisi oleh rakyatnya, tapi, kuasa ekonomi melebihi rasa emosi yang tidak mempunyai sebarang nilai di dalam pasaran bebas.

No comments: