Monday, November 9, 2009

Macam Mana Nak Ajar Islam Dekat Anak

Jabatan Agama Islam Malaysia telah mengarahkan Jabatan Agama Islam Negeri agar memastikan sesiapa sahaja yang hendak menyampaikan ajaran Islam hendaklah bertauliah, walau pun menyampaikannya di dalam kawasan persendirian. Hasil daripada arahan ini, bekas mufti Perlis, telah di tangkap ketika menyampaikan ceramah agama di rumah persendirian.

Bekas mufti berkenaan di dakwa tidak mempunyai kelayakan yang berkenaan untuk menyampaikan syiar Islam kepada khalayak persendirian, apatah lagi khalayak umum. Sejak bila Rasulullah mengeluarkan sijil untuk menyampaikan dakwah Islamiah.

Adakah menjadi kesalahan juga bagi guru-guru yang tidak bertauliah menyampaikan ajaran Islam di sekolah-sekolah di Malaysia. Bagaimana pula seorang bapa yang hendak melentur anaknya dengan acuan Islam, sekiranya berdakwah tanpa kelayakan tidak dibenarkan.

Memandangkan penyebaran ajaran Islam begitu telah dirumitkan, adalah lebih baik kita mula mempelajari agama yang lain, seperti kristian, yahudi, budha atau confucius. Mengajar ajaran-ajaran ini tidak termaktub di dalam arahan JAIM, maka, lebih mudahlah untuk penyebaran ajaran-ajaran berkenaan berkembang di Malaysia.

Belum ada lagi arahan yang dikeluarkan oleh mana-mana pihak, yang memerlukan kelayakan yang di iktiraf, sekiranya seseorang itu hendak menyampaikan ajaran-ajaran lain, selain ajaran Islam. Maka, Islam akan terpelihara di bawah panji 1Malaysia, kerana kesuciannya terjaga oleh mereka-mereka yang benar-benar berkelayakan sahaja, dalam maksud kata, mereka yang di iktiraf oleh JAIM sahaja.

No comments: