Saturday, November 7, 2009

Menyenyeh Tak Tentu Fasal

Penyakit "menyeyeh" bak kata orang utara, adalah keadaan di mana seseorang itu merengek-rengek berkehendakkan sesuatu, atau cuba menyampaikan sesuatu berita secara kebudak-budakkan untuk meraih simpati khalayak umum. Selalunya, pemberitaan yang disampaikan adalah berkenaan keaiban atau keburukan orang lain untuk kepentingan dirinya atau kelompoknya.

Cara pemberitahuan tersebut pula lebih kepada menelanjangkan kebrobokan orang lain, di samping, mengharapkan empati kepada tuan badan pencerita. Namun, sekiranya pencerita lebih banyak menceritakan kepada khalayak umum betapa pencerita memaafkan segala apa yang telah berlaku kepadanya, tanpa merendahkan martabat pesaing atau musuh peribadinya, dan juga apa yang telah di buat demi kebaikan khalayak umum, beliau akan di pandang lebih tinggi lagi oleh masyarakat.

Ambil contoh idola kita, Nabi Muhammad s.a.w., yang sangat menjaga adab mulut serta perbuatan baginda, walau pun berdepan dengan musuh baginda. Baginda lebih banyak bermuhasabah diri, walau pun maklum status kemaksuman baginda; dengan banyak bertaubat dan memohon ampun ke atas kesalahan baginda dan umat baginda, sekurang-kurangnya 70 kali sehari.

Sebagai seorang yang mengaku sebagai umat Islam, hendaklah kita sebanyak mungkin, memperbaiki diri kita sendiri, sebelum menunjuk kesalahan orang lain, kerana, satu jari menuding kepada orang lain, tiga lagi menuding kepada kita!

No comments: