Friday, October 9, 2009

Mahathir, Anwar, Nik Aziz, Abdullah, Najib Marah

Apa kaitannya nama-nama di atas dengan Najib yang marah. 3 nama yang pertama itu merupakan idaman pimpinan PR untuk melengkapkan teori RAHMAN, namun apa yang berlaku adalah Mahathir, Abdullah dan Najib mengakhiri teori tersebut.

Sayugia, Najib amat marahkan si Anwar yang selalu membuat honar pada kacamata Najib. Tetapi sekiranya di lihat daripada kesan psikologi, seorang bapa akan memarahi anaknya kerana si bapa menyayangi anak tersebut. Sekiranya si bapa tidak menyukai anaknya, jangankan marah, tegur pun tidak.

Apabila Mahathir menegur dan membelasah Abdullah, ianya mungkin terbit daripada perasaan sayang terhadap UMNO. Begitu juga apabila masih ada lagi yang menegur kita, bermakna, penegur tersebut mengambil berat berkenaan orang yang di tegur. Jadi, tidak perlulah kita marah.

Teguran tersebut sepatutnya menjadi cermin kepada kita untuk memperbaiki lagi apa-apa yang tidak kena dan mengarah kepada kebaikan. Sayugia di dalam Islam, seseorang itu disarankan untuk bermuhasabah diri sentiasa, dan mendengar teguran daripada sesiapa pun. Namun, jangan di lihat siapa yang menegur, tetapi ambillah inti pati daripada teguran tersebut sebagai penambah-baikan kepada diri sendiri.

Najib tidak perlu merasa marah. Rakyat sebenarnya marah dengan ketidak-adilan yang berlaku di bumi Malaysia ini, akibat daripada kerakusan sang pemimpin pada masa lepas. Sekiranya Najib bermuhasabah diri, dan cuba memperbetulkan persepsi negetif rakyat kepadanya, kemungkinan besar rakyat Malaysia dapat memaafkan beliau.

Ingatlah Najib, hidup kita tidak berakhir di sini sahaja. Masih ada soalan yang bakal di tanya 2 malaikat sebaik sahaja kita bersemadi di rumah persinggahan ynag besarnya sekadar 4 kaki lebar dengan 6 kaki panjang dan dalam. Allah masih membuka pintu taubat kepada hambaNYA selagi nyawa tidak melepasi halkum, maka, bertaubatlah.

Sekiranya harta yang Najib cari, rasanya, sudah terlalu banyak dikumpulkannya, dan sudah tentu dibelanjakan bagaimana akan di tanya juga olehNYA. Namun, harta tersebut tidak mungkin habis sepanjang hayat Najib dan 7 keturunannya.

Sekiranya kuasa yang Najib dan Rosmah ingini, nah, sekarang, anda berdua merupakan manusia yang paling berkuasa di Malaysia. Namun, kuasa tersebut boleh hilang sekiranya rakyat benci dan meluat kepada anda berdua.

Maka, mengakhiri kalam, Najib seharusnya bermuhasabah diri sebanyak yang mungkin dan membetulkan keadaan yang semakin meruncing kini. Sudah banyak teguran yang diarahkan kepada Najib dan terlalu banyak maklumat yang telah diketahui oleh beliau. Inilah masanya Najib membuat pendirian yang tegas. Membetulkan dirinya dan seterusnya, membetulkan Malaysia mengikut acuan Islam yang sebenar.

No comments: