Saturday, June 20, 2009

Ninja Malaysia

Belum pernah terjadi di dalam mana-mana sejarah perbicaraan di mana pesalah di beri kebebasan untuk menutup muka mereka sehingga tiada sesiapa pun yang mengetahui secara tepat rupa mereka kecuali beberapa orang sahaja yang berada di dalam mahkamah semasa perbicaraan dijalankan.

Muka mereka pernah dikeluarkan dalam bentuk lukisan di dada akhbar, namun masih tidak tepat. Berita seantario dunia mengikuti kes ini dengan penuh minat, di mana melibatkan dua negara berdepan dengan suatu skandal yang bakal menggegarkan minda sekiranya perkara sebenar didedahkan.

Kebarangkalian keputusan yang dikenakan adalah hukuman gantung kepada pesalah tersebut, tetapi menurut sumber dalaman dari KDN, memandangkan tiada sesiapa yang mengetahui rupa sebenar pesalah tersebut, beliau akan diberikan identiti baru dan orang lain akan mengambil tempatnya di tali gantung.

Sekiranya ianya benar-benar berlaku, maka, institusi kehakiman dan agensi penguat-kuasaan telah merobek isi demokrasi, di mana penyalahan gunaan kuasa telah berlaku demi menyelamatkan nama dan maruah orang terpenting di dalam Malaysia.

No comments: